Mallar och instruktioner

onsdag 4 april 2018

Läsfrämjande arbete

Jag älskar att läsa och har så gjort sedan jag knäckte läskoden i slutet av första klass. Genom litteraturen får jag möjlighet att besöka andra världar, gå in i olika roller och leva ut ett känsloregister som annars inte skulle vara möjligt. Jag skrattar, gråter och svettas. Jag får ont i kropp och själ. Jag får hjärtklappning och ibland pirr i magen. Allt detta ger böckerna mig. Och det är något som jag också vill ge mina barn och mina elever. På olika sätt försöker jag stimulera läsning och arbeta läsfrämjande. Ibland är det lättare och ibland svårare men det är kanske så det ska vara. I detta blogginlägg delar jag med mig av hur jag på fyra olika sätt försöker arbeta läsfrämjande utan att tvinga på någon böcker.

1. Skapa läsintresse genom bokkartor
Att synliggöra sin läsning kan vara ett sätt att skapa läsintresse och läsmotivation. De senaste åren har jag arbetat med Google Maps och skapat bokkartor, där jag fört in min läsning. Jag har skilt på manliga och kvinnliga författare och också på skönlitteratur och sakprosa. Genom kartan har jag fått en tydlig bild av min egen läsning och också av hur mycket (eller lite) som jag läser. Om eleverna får skapa sådana här kartor kan det också leda till ökad läsning och till samtal och diskussioner kring vad man läser. Man kan låta en klass ha en gemensam karta om man inte vill att eleverna har egna.





2. Skapa läsintresse genom delaktighet
Ett annat sätt att få elever (och barn) intresserade av läsning är att låta dem vara delaktiga i val och inköp av litteratur. Varje år släpper förlagen en mängd kataloger, där nya böcker presenteras. Låt eleverna få ta del av dessa kataloger. Låt dem bläddra och ge förslag på inköp. Det kan stimulera läsning. Till skolor kan man årligen beställa Kulturrådets Barn- och ungdomsbokskatalogen. Den kan också användas i klassrummet. Låt eleverna få välja ut en eller ett par böcker som de vill läsa.



3. Skapa läsintresse genom att möblera med böcker
Att möblera med böcker kan leda till ökad läsning. När jag skriver möblera med böcker menar jag inte att böcker ska användas som stolar och bord men däremot att böcker med fördel kan liggas framme på bord och stå placerade i bokhyllor och på skåp. Gör de det kan det hända att någon som går förbi ser boken, börjar bläddra och snart är igång med att läsa den. 




4. Skapa läsintresse genom att alltid och överallt ha med dig böcker
Jag har möjlighet att resa en del i mitt arbete. På alla resor har jag med mig böcker. Dessa plockar jag fram och berättar om. Även om jag inte reser finns det alltid minst en bok i väskan och den tar jag fram. Läser jag inte i den kan den ligga på min arbetsplats eller på soffbordet hemma. Så här kan det se ut när jag är iväg på en föreläsning. Några av de böcker som jag nyligen läst finns på ett bord så att alla deltagare kan titta, känna, bläddra.


Att alltid ha med sig böcker kan också leda till de mest oväntade mötena. När jag reste till Bologna Children´s Book Fair mötte jag en familj (mamma med fem barn) på tåget. Ett av barnen var oroligt och hade svårt att sitta still. Jag plockade fram Blinda Rödluvan och vargen av Han Xu och började bläddra. Snart hade jag en nyfiken flicka vid min sida. Hon förstod inte språket men tillsammans bläddrade vi, tittade på illustrationerna och fick en stunds gemensam läsning.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar