söndag 24 december 2017

Jennys julkalender - den 24 december

Då var det julafton. Visst är det härligt! Under jul brukar det bli en del läsning så idag ska mitt inlägg handla om litteratur och hur man kan få tips på litteratur.

Jag läser gärna och mycket. Under läsåret blir det mycket litteratur för barn och unga. Här är en del av de böcker som jag läst den senaste tiden.


Den uppmärksamme kommer att se att de nedersta sex titlarna i högen är de som varit Augustnominerade i år. Genom att följa Augustnomineringarna kan man få tips på litteratur att läsa. Här kan du se alla årets nominerade men också tidigare års nominerade:


Är man intresserad av nordisk litteratur kan man ta hjälp av Nordiska rådets barn- och ungdomslitteraturpris, http://www.norden.org/sv/nordiska-raadet/nordiska-raadets-priser/nordisk-raads-boerne-og-ungdomslitteraturpris.

Och vill man ta del av vad andra lärare och bibliotekarier läser under ett år kan man gå med i Facebook-gruppen Barn- och ungdomsboksutmaningen 2017. I denna har Katarina Lycken Rüter och jag tagit fram läsutmaningar för årets alla månader och här finns en massa förslag på böcker att läsa. Snart är det dags för Katarina och mig att summera allas läsning (och kanske skapa en ny utmaning för 2018).  

Sedan kan man givetvis följa de olika förlagen, både via sociala medier och nyhetsbrev. Och gillar man att få tips serverade via radio finns det ju en massa bra poddar att lyssna på. Min kollega och jag har skapat en podd, där vi delar med oss av vår läsning. Det är fokus på litteratur för äldre elever. Lyssna gärna! Man kan söka på Fröken JE på Socundcloud, så når man alla våra avsnitt. Här nedan har jag bäddat in de senaste avsnitten. 









Sedan ska man ju inte glömma bort alla våra bibliotek och bibliotekarier. Här kan man verkligen få tips och personlig hjälp. 

Nu hoppas jag att du får en riktigt skön julhelg och tid för julläsning. Själv ska jag fortsätta läsa Pax-serien tillsammans med ene sonen och sista kapitlet i julboken Tjoho, snart är det jul! Sedan hoppas jag få tid till att läsa både någon deckare och också någon ungdomsbok.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar