lördag 23 december 2017

Jennys julkalender - den 23 december

Idag fortsätter jag med kopplingen till digital kompetens och de nya skrivelserna i läroplanen. Många är det som redan använder olika appar och digitala verktyg för att redovisa och skapa presentationer. I Jennys julkalender har jag tidigare skrivit om Canva, Thinglink, Google Maps, BuddyPoke och Animate Anything. Läs gärna mer här:






Idag är det dags att lyfta fram en serie-app. Jag gillar den som heter Halftone 2. I den kan man skapa serier om precis vad som helst. Man väljer själv bakgrunder, foto, text som ska ingå samt olika specialeffekter.


I undervisningen kan denna app användas för att redovisa. Tänk dig att du läst en bok och du ska sammanfatta den. Du kan göra det i en traditionell text men du skulle också kunna använda denna app. Vad ska du ha för bilder och för textbubblor om du får tre rutor på dig att sammanfatta innehållet? I exemplet nedan utgick jag från min egen bok Mötet med texten. Inkluderande läsundervisning och resultatet blev så här:


Appen skulle också kunna användas för att skildra en händelse i en skönlitterär bok, för att skapa en fanfiction utifrån en läst text eller för att göra en fortsättning.

Vilka appar använder du för att skapa serier och vad är det för uppgifter dina elever får göra? Dela gärna med dig!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar