lördag 2 december 2017

Jennys julkalender - den 2 december

Dagens tips handlar om Canva. Känner du till Canva? Det är ett webbaserat verktyg, där du kan skapa enkla och snygga presentationer, mallar och bokmärken. Jag har använt det vid flertalet tillfällen i min undervisning och idag ska jag dela med mig av några av de "produkter" som jag tagit fram. Först ut är en mall för Aidan Chambers modell för boksamtal. Hans fyra frågor finns med och denna kan med fördel sättas upp på klassrumsväggen när man arbetar med litteratur och film som sedan ska samtalas om.


Jag har också gjort bokmärken som jag skrivit ut och sedan laminerat. Just dessa användes i ett arbete, där vi pratade om läsande förebilder och speciellt manliga läsande förebilder.


Det sista exemplet är på twitter-poesi och här visar jag hur man kan låta text och bild samspela. Dikten är hämtad från Adrian Pereras diktsamling White monkey som gavs ut i år. Tanken är att den ska användas som exempel och inspiration inför elevernas eget skapande av just twitter-poesi.


Har du aldrig arbetat med Canva och känner att du vill ha en manual att följa ska du klicka HÄR. Jag har tagit fram en manual, där jag steg för steg går igenom hur du skapar en egen poster/affisch. Lycka till i ditt arbete med Canva. Hör av dig om du har några frågor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar