fredag 17 november 2017

Då var kanon-debatten igång igen...

Ett ämne som då och då poppar upp är det om en litterär kanon. Just nu är ämnet hetare än någonsin och det tack vare Ebba Busch Thor och Aktuellts partiledarutfrågning, som sändes i onsdags. Själv är jag något skeptisk till att det från centralt håll ska styras vilka böcker mina elever ska få läsa. Jag tänker att jag som lärare måste få möjlighet att avgöra vilken litteratur som kan passa mina elevgrupper. 

Att eleverna ska läsa böcker är jag dock helt med på. Jag tänker att de ska få stifta bekantskap med både kända och mindre kända författarskap. De ska få läsa äldre men också nutida litteratur, kvinnliga likväl som manliga författare och både västerländska och utomeuropeiska böcker. 

Istället för att diskutera en eventuell litterär kanon-lista skulle jag vilja att det diskuterades lästid för lärare i svenska. Tänk om det kunde ingå X antal timmars läsning i ens arbetstid varje termin. Vilket uppsving det skulle bli på litteraturundervisningen i skolan! 


Bild hämtad från Pixabay, fotograf congerdesign, CC0



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar