söndag 20 mars 2016

Dags för det pedagogiska läslyftet igen - du är väl med?

Sommaren 2015 startade Magnus Blixt, Sara Bruun, Lisa Eriksson, Annika Sjödahl och Therese Linnér det pedagogiska läslyftet. En bok och en avhandling lästes och diskuterades i FB-gruppen Det pedagogiska läslyftet. Det genomfördes också några HangOuts. Jag var då en av flera lärare som valde att läsa och medverka i diskussioner och HangOuts.

Nu är det dags för omgång två av det pedagogiska läslyftet och denna gång kommer jag också att vara med och hålla i trådarna. Det ska bli riktigt skoj. Jag har aldrig modererat en HangOut utan bara medverkat men nu är det dags för mig att också bli moderator. Vill du hänga med i det pedagogiska läslyftet får du gärna gå med i FB-gruppen med samma namn. Du behöver också få tag i boken Inkludering i skolan. Undervisningsstrategier som fungerar av David Mitchell, då det är denna vi ska diskutera under april och maj månad.



Det pedagogiska läslyftet drar igång den 22 mars och då kommer det att finnas en ny tråd i FB-gruppen. Därefter är det dags att läsa kapitel 1-3 av Inkludering i skolan. Dessa kapitel ska sedan diskuteras både i FB-gruppen och genom en HangOut som äger rum den 3 april kl 10.00. Känner du att du vill lyfta någon specifik fråga kring de första kapitlen är det bara att höra av sig till Magnus, Sara, Lisa, Annika, Therese eller mig så lägger vi upp den. Vill du vara med i HangOuten den 3 april behöver du anmäla dig via den länk som finns här nedan.

Anmälan till HangOut 

Det kommer sedan att bli ytterligare några HangOuts under våren. Datum kommer att läggas ut allt eftersom. Vi siktar på att vara klara med Inkludering i skolan och #pedaläslyft i mitten av maj (vecka 20).

Se nu till att låna eller köpa boken, anmäla dig i FB-gruppen och kanske också anmäla dig till att delta i första Hangouten den 3 april. Vill du dela med dig av frågor är det bara att höra av sig med dem till någon av oss som håller i #pedaläslyft. Vill du själv moderera och starta en HangOut går det jättebra. Tanken är att denna omgång av det pedagogiska läslyftet ska vara mer öppet och att alla som deltar också ska kunna påverka vad som ska diskuteras och debatteras.

Nu kör vi!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar