tisdag 8 mars 2016

Att inte ge upp

När man heter Jenny Edvardsson är man envis. Man är också för det mesta positiv och glad och ser lösningar hellre än problem. Man är även intresserad av digital teknik och att hitta nya verktyg och metoder för undervisningen... 

MEN

...när man för fjärde eller om det är femte gången försöker spela in samma avsnitt av Wendespodden då börjar också Jennys positivitet och envishet att nå vägs ände. 

Tillsammans med Marit Hammarland driver jag Wendespodden. Vi pratar skönlitteratur, läsning och lyfter i varje avsnitt fram olika böcker som vi läst. Vi försöker komma med ett avsnitt per månad och vårt senaste avsnitt skulle ha varit publicerat för en vecka sedan men så blev det inte. Tekniken var inte med oss denna gång. Vi började göra så som vi alltid gjort...gick in i webbläsaren Chrome, loggade in på Soundcloud, kopplade in mikrofonen och började spela in. Inspelningen gjordes men sedan ville inte inspelningen laddas upp. Gissa om vi blev besvikna.

Vi gjorde ett nytt försök, på samma sätt som det första, ett par dagar senare. Det ville fortfarande inte. Därefter testade vi att använda en annan dator, PC istället för MAC. Vi provade sedan med annan webbläsare, Internet Explorer, men inte heller det fungerade. Vår frustation ökade.

Jag gick hem och funderade. Visst hade jag läst i någon FB-grupp om en sida på nätet där man kunde spela in ljud. Jag letade och hittade tipset, Vocaroo. Jag provade spela in på datorn hemma och det fungerade klockrent. Glad i hågen pratade jag med Marit och vi bestämde att testa spela in ännu en gång. Jag hade med mig min dator, vi kopplade in mikrofonen och ingenting hände. Det gick inte att spela in. Gissa om vi blev irriterade!

Då gjorde vi det som alla säger att man inte ska göra för att ljudet blir så dåligt. Vi tog min mobiltelefon, använde en tredje webbläsare, Puffin, gick in på vocaroo.com och började spela in. Det fungerade klockrent. Jag la ut ljudfilen på FB och kunde sedan ladda upp den på Soundcloud och vår kanal Wendespodden. 




Ibland gäller det att inte ge sig, att hitta lösningar när man egentligen bara ser problem. Vi fick vårt avsnitt inspelat. Ljudet är inte det bästa men det får vi (och ni) leva med. Nu hoppas vi att ni alla där ute vill lyssna. Denna gång pratar vi om böcker som är skrivna av författare från Asien samt en bok av en tysk författare. De ungdomsböcker vi diskuterar är Det är dags att inte freaka ut av Stephanie Tromly och Tschick av Wolfgang Herrndorf. Båda klart läsvärda. Lyssna och lämna gärna synpunkter. Nästa avsnitt läggs ut den 6 april och då ska det handla om böcker skrivna av afrikanska författare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar