torsdag 31 december 2015

Vad läser vi egentligen?

I november fick jag höra talas om Ann Morgan. Hon hade fått en idé, att under ett år försöka läsa böcker från alla världens länder. Spännande tyckte jag, inte minst då jag emellanåt reflekterar över min och mina elevers läsning och ofta kommer fram till att jag/vi läser mycket svensk och europeisk litteratur. Läs gärna ett av mina inlägg från april månad som handlar om detta:


Åter till Ann Morgan. Hennes tankar och erfarenhet av sin läsning under ett år finns att ta del av via bloggen A Year of reading the World och via TED Talk (se nedan).





Jag gillade idén, att vidga sin läsrepertoar och försöka läsa böcker från andra länder än de som man vanligtvis utgår ifrån. Men frågan var hur jag skulle kunna knyta an till Morgan och göra min egen läsning synlig för mig själv och för andra? Jag funderade lite och bestämde mig sedan för att göra en bokatlas i Google Maps. Jag la in filter för barn- och bilderböcker, ungdomsromaner, romaner och sakprosa och lät filtren få olika färger (blå=barn- och bilderbok, röd=ungdomsroman, grön=roman, gul=sakprosa). Min bokatlas och min läsning från 15 november till idag finns att se via länken Jennys bokatlas eller direkt här nedan. Viktiga att veta är att jag endast får lägga in en bok per land. Skulle jag alltså läsa många böcker från  ett och samma land kommer detta inte att synas i min bokatlas. 




Samtidigt som jag för in min läsning i Jennys bokatlas har jag också lagt till en ny ruta på min blogg. I rutan kommer jag att visa den bok som jag just nu läser och som går att knyta an till pedagogisk litteratur. På så sätt kan andra också få tips på intressanta titlar inom pedagogik. Första boken är Michael Tengbergs:



Jag hoppas att fler än jag tycker detta med att vidga sin läsrepertoar är spännande och jag hoppas att fler än jag hittar sätt att dokumentera sin läsning. Kanske kan det bli ditt nyårslöfte för 2016, att vidga din läsning och välja böcker från länder som du kanske aldrig tidigare valt att läsa något ifrån. Jag hoppas också att du där ute ger mig tips på böcker från när och fjärran. Gärna som en kommentar här nedan.

Gott Nytt År önskar jag dig!

7 kommentarer:

  1. Hej!
    Det låter jätteroligt!
    En gång för längesedan hade jag ett litet projekt där barn från låg- och mellanstadiet reste "Jorden runt på två läsveckor". Ambitionsnivån var inte så hög, men tanken lite likadan - att få vidgade läserfarenheter. Eleverna hade då en papperskarta där de prickade ut var böckerna de läst tilldrog sig.
    Vill bara tipsa om bästa tidningen Karavan som alla litteraturintresserade borde prenumerera på. I den publiceras många reportage om författare och litteratur i olika delar av världen, man lär sig mycket om situationen i olika länder när man läser artiklarna. I varje nummer är det också noveller och dikter, ofta exklusiva översättningar just för tidningen.
    Här kan man läsa mer http://www.karavan.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Cilla!
      Vad skoj att du ville svara och tipsa om Karavan. Den är ny för mig så det var verkligen ett bra tips! Ditt projekt på låg- och mellanstadiet lät spännande. Kanske dags för en ny version 2016? Återkom gärna om du skulle få för dig att göra något under kommande år.
      Hälsningar
      Jenny Edvardsson

      Radera
    2. Hej! Jag vill också tipsa om Karavans antologi Människosaker, tänkt för skolan. Där finns dikter, noveller och bilder från Afrika, Asien, Latinamerika. /Maria
      http://www.karavan.se/html/manniskosaker.html

      Radera
    3. Hejsan Maria!

      Tack för ditt tips. Jag ska genast se om jag kan få tag i denna antologi.

      Hälsningar
      Jenny Edvardsson

      Radera
    4. Jag har ett ex över ifall du vill ha. :)

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera