tisdag 22 december 2015

Språkutvecklande övning - Stark som en björn



Förra veckan fick jag möjlighet att delta på ett språkcafé med deltagare som kom från Syrien. Jag funderade över vad jag skulle göra med gruppen och fastnade snart för att arbeta med en bok. Nyligen hade jag läst bilderboken Stark som en björn av Katrin Stangl och tänkte att den borde kunna fungera till en diskussion om liknelser. Så fick det bli.

Jag inledde med att skriva upp ordet liknelse på tavlan och sedan gick jag igenom det på svenska och engelska. Därefter satte jag igång med högläsning. Jag läste en sida i taget och tillsammans pratade deltagarna och jag om vad liknelsen sa och vad bilden visade. Svenska, engelska och arabiska flödade mellan oss och tillsammans hjälptes vi åt att skapa förståelse för de olika liknelserna. Bokens bilder skapar verkligen diskussioner. 

När jag hade läst klart hela boken fick deltagarna i uppgift att skriva ner liknelser från arabiska där djur fanns med. Några skrev på arabiska, andra försökte skriva dem på svenska. När vi inte förstod varandra tog vi hjälp av engelska, google translate och våra konstnärliga ådror. Olika djur ritades upp på tavlan. 




Efter en stunds diskussioner insåg vi att många liknelser var samma på svenska och arabiska. Spännande! 

Kvällen avslutades med boktips. Jag tipsade om nyskriven litteratur från bl a LL-förlaget. Jag hade med mig den återberättade versionen av Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann och flera kände till den då den var översatt till arabiska. Jag hade också med mig Sara Lövestams Flicka försvunnen och så diskuterade vi den lättlästa versionen av Utvandrarna. Sedan fick deltagarna tipsa mig och flera författare nämndes varav jag endast kände igen en och det var Khaled Hosseini som bl a skrivit Tusen strålande solar och Flyga drake. En bok, som flera med bestämdhet tyckte att jag skulle läsa, var Saud Alsanousis The Bamboo Stalk. I dagsläget tror jag inte den finns översatt till svenska. Sedan lyftes också författarna Naguib Mahfouz och Abdul Rahman Munif. 

Kvällen var lyckad. Jag tänker att övningen med boken Stark som en björn kan fungera lika bra med barn som med vuxna. Man får bara anpassa efter åldersgrupp och den tid man har till sitt förfogande. Tillsammans med yngre barn kan man t ex diskutera, rita och tillsammans göra fina "tavlor" med liknelser från det egna modersmålet. Bild och ordspråk kan pryda klassrummets väggar eller klassens blogg. Endast fantasin sätter gränser. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar