onsdag 9 december 2015

Boktips för ungdomar och vuxna

Detta inlägg är det andra i en serie av tre som rör boktips. Idag handlar det om boktips för ungdomar och vuxna. Kanske kommande julklappar?

Jag har läst några av Sara Lövestams nya romaner och vill nämna två. Den första är Önska kostar ingenting, fortsättningen på Sanning med modifikation. Man får följa Kouplan, som är papperslös och som livnär sig som privatdetektiv. I denna del får han i uppdrag att hitta Amanda, en kvinna som lurat Jenny Svärd, Stockholms borgarråd, på 200 000 kronor. Boken är lättläst och tar upp ett högst aktuell ämne. Jag tycker personligen att denna del är bättre än första delen. Gillar man böckerna om Kouplan men upplever att de är för svåra kan man läsa Lövestams bearbetade versioner som finns utgivna av LL-Förlaget. Den andra delen kommer i januari 2016.

Lövestam har också skrivit Som eld, en ungdomsroman om kärlek. Jag gillar den skarpt och har precis pratat om den i Wendespoddens fjärde del. Det är pirr i magen, röda kinder och tankar som inte kan styras. Så fin.


Sedan måste jag också nämna ytterligare en del två och det är Åsa Asptjärns Manifest för hopplösa.


Romanen handlar om Emanuel Kent som går i nian och nu ska välja till gymnasiet. Hur gör man när man inte vet vem man är och vad man vill? Emanuel har sin strategi. Han väljer att kasta bort sin inloggningskod och förtränger sedan det där med gymnasieval. Runt Emanuel cirkulerar bästisen Tore, tjejkompisen Biancha, syrran och föräldrarna. Manifest för hopplösa är även den lättläst och jag tänker att många ungdomar kan känna igen sig. Har man inte läst första delen kan det vara en vinst i att börja med den, Konsten att ha sjukt låga förväntningar

I mitt klassrum läser jag just nu Svenhammeds journaler av Zulmir Becevíc högt för eleverna. Huvudperson i denna ungdomsroman är Svenhammed som bestämmer sig för att föra dagbok eller journal som han tycker att det ska heta. Som läsare får man följa med in i Svenhammeds värld och en skildring av ett segregerat Sverige växer fram. Skildringen är vass och många gånger ironisk. Becevíc driver med vedertagna fördomar och utmanar dem till max. Många skratt men också eftertanke leder läsningen till. 


Gillar man deckare och kriminalromaner kan säkert Playground av Lars Kepler vara spännande läsning. Jag gillade den även om jag först var skeptisk. Bokens handling utspelar sig till stor del i dödsriket och det var kring detta min kritik riktade sig, att läsa om något som kanske inte finns. Efter att ha börjat läsa förändrades dock min inställning. I bokens centrum står Jasmin och hennes femårige son och de båda hamnar i dödsriket, ett rike där en hemsk triad styr. Triaden försöker komma åt visum från de personer som har möjlighet att komma tillbaka till jordelivet och de tvekar inte att ta till de mest hemska metoder. Spänning på hög nivå!

Jag har också läst alla de översatta delarna av Fred Vargas serie om kommissarie Adamsberg. Jag började med Cirkeltecknaren och tänker att denna kan passa de som gillar deckare med lite udda karaktärer. Adamsberg är inte som alla andra och hans metoder för att lösa ett brott ter sig för många vara högst ogenomtänkta och oplanerade men trots detta lyckas han alltid komma fram till en lösning. Det som jag tilltalas av är att böckerna inte är så blodiga. Det är andra saker som får ta plats och utrymme och det gör att läsningen blir rofylld.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar