torsdag 12 november 2015

Padlet kan användas till mycket

Ibland får man frågor om olika IKT-verktyg och denna vecka har flera sådana frågor ställts till mig. En kollega undrade efter verktyg för att göra digitala exit tickets och en annan hur man skulle kunna fånga upp åhörares åsikter efter en föreläsning. I båda fallen svarade jag att man kan använda Padlet

Vad är då padlet? Jag ser padlet som ett verktyg med flera olika användningsmöjligheter. Man kan använda padlet för att skapa en digital anslagstavla för sig själv eller tillsammans med andra (kanske vid brainstorming). Man kan använda padlet för att köra exit tickets (återkoppling/utvärdering) . Man kan också använda padlet för att skapa ett gemensamt "rum" till ett arbetsområde (kanske när man ska skapa ämnesövergripande projekt). 

Hur gör man då för att komma igång med padlet? Först och främst ska man skapa ett eget konto. Med ett eget konto kan du styra över dina padlet på ett annat sätt än om du bara skapar en padlet utan inlogg. När du väl har skapat inlogg är det bara att börja bygga. Nedan kommer jag steg för steg att visa hur du bygger din vägg:

1. Börja med att skapa en ny padlet



2. Redigera sedan din vägg. Det gör du genom att klicka på kugghjulet



3. Döp din vägg, lägg eventuellt till en beskrivning och ett porträtt



4. Välj bakgrundsbild (och här får du fundera över vad du ska använda din padlet till. Ska du låta många skriva på den ska du kanske inte använda en bild med alltför många färger och former. Då kan det vara svårt att se de olika inläggen).

'


5. Välj layout (här kan du välja att låta alla inlägg komma huller om buller (fri form), efter varandra (ström) eller bredvid varandra (grid)



6. Fundera över vem som ska få se och få tillgång till din padlet (integritet). Jag brukar välja "Dold länk".



7. Välj adress som ska användas. Här brukar jag kopiera adressen och sedan gå till korta.nu för att skapa en egen adress (som är lättare och som jag själv bestämt)



8. Nu är din sida klar och du kan dela ut den som en länk, HÄR ÄR MIN LÄNK eller bädda in den på exempelvis en blogg (längst ner på sidan ser du hur min padlet blev).



9. När du sedan har använt din padlet och t ex fått in alla svar från en utvärdering kan du exportera dessa (visst är det bra!)




Här ser du min padlet. Lägg gärna in hur du använder padlet i din undervisning!






12 kommentarer:

  1. Hej! Tack vare ditt inlägg har jag nu skapat en spooky padlet där mina elever i åk 8 ska få samla spooky words och ideas for spooky stories inför ett stundade skrivprojekt. Ska bli kul att testa!
    /Cecilia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Cecilia! Vad glad jag blir att du kunde använda dig av min instruktion. Det är ju precis så här jag vill att det ska vara. Vi delar med oss till varandra och utvecklas i vår roll som lärare. Din uppgift med spooky stories låter spännande. Du får gärna återkoppla kring hur det gick.
      Hälsningar Jenny

      Radera
  2. Tack Jenny! Nu har jag skapat ett konto och gjort en "vägg". Hur gör man nu när man vill att eleverna ska skriva på den? Det har jag inte förstått.
    Vänligen
    Monica

    SvaraRadera
  3. Om du kopierar adressen och mailar eleverna eller visar den/skriver upp den på tavlan kan eleverna komma åt den. Du hittar den specifika adressen till din padlet under Adress. Du kan också bädda in den på t ex en blogg. Hur tänker du dela den till eleverna?

    Hälsningar
    Jenny

    SvaraRadera
  4. Tack för svar! Tänkte börja med en textanalys där de får skriva ner sina tankar så att alla ser det och utifrån det få igång en klassdiskussion.
    Hälsningar
    Monica

    SvaraRadera
  5. Jättebra! Tack så mycket! Men jag får inte till det där med förenklad adress-det står felaktig när jag försöker. Hur ska det se ut.

    SvaraRadera
  6. Svårt att säga vad felet kan vara. Har du kopierat adressen från fliken "Adress" och underrrubriken "Nuvarande adress"? Det är den adressen du sedan tar med till korta.nu och klistrar in, väljer egen adress och skriver det du vill att din sida ska heta. Jag hoppas det ska fungera.
    Hälsningar
    Jenny

    SvaraRadera
  7. Monica, har du fått koll på hur du ska visa din padlet för eleverna?
    Hälsningar
    Jenny

    SvaraRadera
  8. Nja, inte riktigt. Tänkte testa med mina kollegor nästa vecka!
    Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Testade på en kollega och det funkade! Tack! När han skrev så syntes det på min. Men han trodde att det gick att skriva klart allt och sen skicka hela texten, nu syntes allt direkt han skrev. Förstår du vad jag menar? Finns det någon inställning för det? Har kikat lite, men hittar inget om det.
      Hälsningar
      Monica

      Radera
    2. Jag tror bara att man kan skriva allt på en gång när man väl börjat skriva direkt på väggen. Alternativet är att man t ex skriver i word och sedan lägger upp den färdiga texten som en fil. Man kan ju lägga in bilagor och länkar också. Man behöver inte bara skriva "vanlig" text.
      Hälsningar
      Jenny

      Radera
    3. Tusen tack för all hjälp!
      Monica

      Radera