torsdag 4 december 2014

Bedömning och betyg

Just nu läser jag kursen Bedömning och betyg som Karlstads universitet och Skolverket står bakom. Kursen är uppbyggd av sex moduler som man läser i sin egen takt. Vill man få ut ett intyg på att man läst kursen ska man efter de sex modulerna göra en slutuppgift.

Jag har precis hunnit igenom första modulen och efter den första delen måste jag säga att det känns bra. Flera goda idéer har jag fått med mig än så länge. Jag har samlat en del av dem här:

- Kom ihåg att göra det viktigaste bedömningsbart!

- Direkt uppföljning av undervisningen är viktig (arbeta exempelvis med Exit ticket)

- Vid feedback av en elevs arbete, tänk på att skriva med en positiv klang

- Glöm inte att låta eleverna reflektera över sitt eget lärande och sina egna mål

Dessa idéer har jag tagit med mig in i min egen undervisning och det känns riktigt bra. Genom att finslipa och korrigera det jag redan gör höjs nivån ytterligare ett snäpp och det måste ju vara det som är meningen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar