onsdag 12 november 2014

Läsning och litteratur i svenska 3

Att arbeta med litteratur i svenska är så roligt. I min grupp Svenska 3 har vi precis börjat med läsning, läsvanor och litteratur. Efter en inledande övning där eleverna har fått skriva om sitt eget förhållande till läsning kommer vi nu att ge oss i kast med litteraturen. För att vi under lektionstid ska hinna läsa och diskutera har valet denna gång fallit på noveller. Vi kommer att läsa, diskutera, bearbeta och skriva. Då jag inte bara vill diskutera handlingen i novellerna utan också struktur, form och språk kommer detta att vävas in. Efter en kort inledande flipp om novellkonsten kommer ytterligare flippar att tas fram där jag presenterar t ex berättarperspektiv, hur man inleder och avslutar en novell och hur man kan arbeta med miljö- och personbeskrivningar. Till varje flipp kommer jag sedan att ha utvalda noveller som vi arbetar med för att diskutera bl a det som flippen har handlat om. Författare som Stig Dagerman, Pär Lagerkvist och John Ayvide Lindqvist står på agendan.

Då jag gillar att arbeta i flera steg kommer jag att göra det också i detta arbetsområde. Jag kommer i flipparna att presentera det vi ska fokusera på. Jag kommer sedan att låta eleverna i grupper få läsa, bearbeta och skriva. När alla känner att de behärskar det vi fokuserat på går vi vidare och arbetar enskilt. På så sätt får eleverna möjlighet till flera övningstillfällen och när det väl blir dags för bedömning borde alla kunna känna sig säkra.

Jag ser så mycket fram emot detta arbetsområde. Jag hoppas att det också faller mina elever i smaken. Om även du är lite nyfiken kan du redan nu ta dig an första flippen som ger kort information om vad en novell är Novellkonsten - en kort introduktion. Flippen finns också på min Youtube-kanal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar